«

»

jun 02

Gescheurde cilinderkop

Vandaag ben ik er eindelijk maar helaas achter gekomen wat het verlies van het koelwater veroorzaakte.

Helaas blijkt de cilinderkop intern gescheurt te zijn, er is precies bij een olieretour boring een miniscuul scheurtje ontstaan naar het koelcircuit.

Maar omdat het olieretour drukloos is en het koelsysteem wel onder druk werkt liep het koelwater dus via deze boring weg het carter in.

Ik ben er stapsgewijs achter gekomen, ik heb namelijk eerst het koelsysteem onder een druk gezet van ca.2Bar en heb daarna het carterdopje eruit gedraaid.

Na een nacht te hebben gewacht bleek de andere ochtend er inderdaad koelvloeistof in de lekbak te zitten.

Ik kwam dus in de buurt van de oorzaak, maar is het nu het onderblok of de cilinderkop.

Dus heb ik een endoscoop gekocht waarmee ik via het carterdopje naar binnen kon, en daar werd het alweer iets duidelijker..

Er hingen namelijk druppels koelvloeistof aan de drijfstang van Cilinder 4 !!

En hoe komen die daar? Tja dat was ook de vraag van mij.

Dus de camerasonde verder in het onderblok gepropt en daarna kwam ik al snel op een olieretour boring uit, en daar druppelde het koelvloeistof aardig snel uit..

Dus de kleppendeksel er maar afgehaald en bovenlangs het olieretourkanaal bekeken met de camerasonde, en op deze manier kon ik de koppakking uitsluiten.

Maar nu was het zoeken naar de kamers die in verbinding stonden, omdat er ergens koelvloeistof moest lekken, en d.m.v. wat geduld en speurwerk kwam ik bij het scheurtje boven cilinder 1.

Hier zit echt een miniscuul scheurtje waar met enige regelmaat het koelvloeistof doorheen druppelt.

Kortom deze cilinderkop kan ook naar het oud-ijzer.

Wat ik nu ga gebruiken is me volledig onbekend, deze cilinderkoppen 1000405 (met K-jetronic) zijn er hoegenaamd niet meer.

Misschien maar eens zoeken naar wat Weber 48DCO/sp carburateurs..