«

»

jun 29

Nieuwe techniek

Zoals sommige weten kampte de auto enige tijd met wat koelwater problemen.

Nu ik dit gevonden had moest ik opzoek naar wat anders…

Omdat de oude motor een B23E was met K-jetronic is het vinden van een goede cilinderkop best lastig, het spul raakt namelijk op.

Ik kwam dus op het idee om 48erDCO webers te gaan gebruiken onder hoge compressie, dit moet met de juiste setting goed zijn voor 230Pk.

Maar dan moest ik wel een volledige revisie doen, dus dan moest ik de big-end en drijfstang lagers wisselen omdat deze ook het nodige misbruik hadden doorstaan.

En dan inderdaad ook alle pakkingen en keerringen, en dan de bewerkingen nog die ik helaas niet allemaal zelf kan doen.

En dit idee ging toch meer kosten dan dat ik er aan uit wilde geven en ik het dus even terug zetten in de vriezer , ik ging dus nog maar even nadenken…..

En dan geluk bij een ongeluk, ik vond een bewerkte B230 op marktplaats met 45er Webers, eigenlijk zijn deze carburateurs te klein maar het begin lijkt goed.

Echter zaten hier weer dingen op en aan wat mij niet leek, ik ben bijna perfectionist, dus het moet goed en anders niet!!

De verkoper gaf aan dat het blok wel gereviseerd diende te worden, ofwel ik was terug bij af, overigens wel netjes dat hij het aangaf.

Dus ik nam dit mee in de calculatie en kwam snel tot de conclusie dat dit ook geen oplossing zou zijn.

En de verkoper dit netjes laten weten en verder gezocht, en gewacht…..

En eindelijke werd het wachten een keertje beloond, ik vond een B234F!!

De B234F is een Volvo 2,3L met 4 kleppen per cilinder, ofwel dit is een 16V motor.

Deze motor is uitgerust met DTA wat weer een vrij programmeerbaar motormanagement systeem is dus de “droom” wordt toch werkelijkheid.

Deze motor is in de winter van 2011 opgebouwd en gereviseerd voor meer dan €1600,- in 2012 zijn er 2 tests gedaan en 2 wedstrijden van 15Min. (motor is maar 2uurtjes oud!!)

Dit leek me wel wat dus ik heb afgelopen Donderdag (27-06-2013) besloten de motor maar te kopen.

DE vraagprijs was ruim de helft van wat ik kwijt zou zijn als ik zelf een motor zou opbouwen met 48er weber carburateurs.

Vanaf nu begint er dus een nieuwe fase in de techniek voor woermeijermotorsport, van atmosferische 8V motoren met K-jetronic naar een atmosferische 16V motor op DTA.

In de toekomst zullen hier wat aanpassingen aan gebeuren, ik wil eerst de materie van DTA onder de knie krijgen..

Maar één ding is zeker wanneer dit onder de knie is dan staat dat garant voor plezier, fun en uiteraard verbazing….

Één ding is zeker, een 16V kan brullen bij het leven……

Groeten Jan-Willem Woermeijer